De geslaagde poëzieavond op 7 december 2013 in "De Kroon" in Sint-Agatha-Berchem" kreeg al snel navolging. In het kader van de herdenking van het begin van de Eerste Wereldoorlog (1914-2014) werd Curieus Perpetuum Mobile uitgenodigd om mee te werken aan de happening "Lezen in de Lente" van vzw "Uilekot" in Herzele. We organiseerden deze keer een poëzie matinee op zondagmorgen 6 april 2014 om 11u. We kozen de kleine zaal van het Vlaams gemeenschapscentrum "De Kroon" in Sint-Agatha-Berchem, enerzijds omwille van de lagere huurkost en anderzijds omdat een overvolle kleine zaal gezelliger is dan een halfvolle grote zaal. :-) Het thema "oorlog" mocht in de meest ruime zin geïnterpreteerd worden: niet alleen de eigenlijke grote militaire confrontatie tussen diverse landen en culturen, maar ook de kleine innerlijke strijd van elk levend wezen: agressie, conflict, onvrede, onvrijheid, kwaadheid, jaloezie, enz. Naast mezelf, stonden de volgende artiesten op het programma: Jan en Anneleen Vanhaelen (Dilbeek), Marleen Van Nijverseel (Asse), Hans Claus (Oudenaarde), Maud Vanhauwaert (Antwerpen) en dichterscollectief Het Venijnig Gebroed (Brugge). HVG zijn: Albrecht B. Doemlicht, Frederik Lucien De Laere, Ann Slabbinck, Denis Vercruysse en Jan Wijffels.
0 Comments
Na de publicatie van de dichtbundel "Vers uit Bussel 2 - Een kwestie van splinters" in het najaar van 2013, organiseerde het Willemsfonds een kleine poëtische tournee langs enkele Vlaamse gemeenschapscentra in het Brussels Gewest. Ik nam zelf deel aan de voorstelling te Sint-Lambrechts-Woluwe, op vrijdagavond 21 maart 2014 om 20u in "Op-Weule". Na de happening kreeg ik een rondleiding in de Nederlandstalige bibliotheek van de gemeente. Na mijn voordracht tijdens de nieuwjaarsreceptie van Markant op 18 januari 2013, werd ik door dezelfde vereniging gevraagd om mijn interactieve lezing over de heilige Sint-Alena van Dilbeek op te nemen in hun cultuurprogramma van het jaar 2014. Uiteraard ging ik daar graag op in. De ingekorte versie van mijn interactieve lezing ging door op donderdagnamiddag 6 februari 2014 om 14u in het cultuurcentrum "Westrand" te Dilbeek. Een 20-tal "senioren" van Markant toonden grote interesse en participeerden zeer actief en met veel humor aan het evenement. Wel een leuke verrassing! Na de publicatie van de dichtbundel "Vers uit Bussel 2 - Een kwestie van splinters" in het najaar van 2013, organiseerde het Willemsfonds een kleine poëtische tournee langs enkele Vlaamse gemeenschapscentra in het Brussels Gewest. Ik nam zelf deel aan de voorstelling te Koekelberg, op vrijdagavond 31 januari 2014 om 18.30u in "Boekelberg", de nieuwe Nederlandstalige bibliotheek van mijn thuisgemeente. Mijn optreden op 14 januari 2012 in "De Platoo" in Koekelberg, naar aanleiding van de publicatie van mijn eerste dichtbundel "Liever is een haas" (2011, Bola/Partizaan), smaakte naar meer. Maar ik had geen zin meer in een avondvullende solo performance. Deze keer wou ik een poëzieavond organiseren met verschillende dichters-performers, zowel lokale amateurs als meer bekende semi-professionals. Als lokale vedette kwam ik al snel terecht bij mijn vriend Jan Vanhaelen uit Dilbeek. Met Maud Vanhauwaert uit Antwerpen en Het Venijnig Gebroed, een dichterscollectief uit Brugge, vond ik de al iets meer bekende artiesten voor mijn affiche. Het Venijnig Gebroed bestaat uit: Albrecht B. Doemlicht, Frederik Lucien De Laere, Ann Slabbinck, Denis Vercruysse en Jan Wijffels. Vermits mijn vereniging Curieus Perpetuum Mobile intussen aangesloten was bij het Vlaams gemeenschapscentrum "De Kroon" in Sint-Agatha-Berchem en de grote theaterzaal aldaar veel meer faciliteiten bood dan de kleine "Platoo" te Koekelberg, trok ik naar "De Kroon" voor een afspraak. De poëzie happening ging uiteindelijk door op zaterdagavond 7 december 2013. Er waren een 70-tal toeschouwers komen opdagen, van wie de meesten afkomstig uit Dilbeek. De lokale vedetten hadden het dus gehaald... :-) Voor mezelf bokste ik een volledig nieuwe show in elkaar - een mengeling van reeds gepubliceerd en nog niet gepubliceerd materiaal -, enerzijds omdat ik niet graag twee maal hetzelfde doe en anderzijds omdat ik zo mijn fans kon overtuigen - en belonen - om nogmaals naar mijn optreden te komen kijken. Ik leerde al mijn teksten uit het hoofd en werkte ook hard aan het visuele, theatrale aspect van mijn voorstelling. Ik doe dit uit respect voor het aanwezige publiek dat de moeite doet om zich te verplaatsen en toegangsgeld te betalen. Ik zou het oneerlijk vinden van mezelf om hen dan alleen maar mijn teksten voor te lezen uit een boek. Want dan hadden ze net zo goed gezellig thuis kunnen blijven en mijn gedichten lezen... Jan Vanhaelen beet de spits af en las voor uit zijn verzameld dichtwerk, begeleid door gitarist Jo De Troyer. De 4 mannen en 1 vrouw van Het Venijnig Gebroed gebruikten zelfgemaakte videobeelden om hun performance kleur te geven. Maud Vanhauwaert sloot de avond waardig af met haar voorstelling met "het gele valiesje". Op het einde van haar act riep ze even alle andere mede-dichters op het podium als figurant. Het was voor mij een onvergetelijke ervaring om samen met Maud Vanhauwaert op de planken te staan. Zij was op dat moment echt aan het doorbreken in Vlaanderen en Nederland... Achteraf niets dan blije gezichten in café "dK". Vooral Maud Vanhauwaert had zeer goeie punten gescoord. Maar ook mijn eigen performance bleek in de smaak te zijn gevallen, want ik verkocht daarna verschillende exemplaren van mijn bundels. :-) Het boek "Een kwestie van splinters - Vers uit Brussel 2", uitgegeven door het Willemsfonds, werd op donderdagavond 10 oktober 2013 om 19.30u voorgesteld in het literair salon van de hoofdstedelijke Nederlandstalige bibliotheek "Muntpunt" te Brussel. Elke deelnemende dichter mocht één tot twee gedichten voorlezen. Ik koos voor mijn tekst "Met de benen in de zee", die ik voor de gelegenheid uit het hoofd had geleerd. In 2013 las ik in het gratis weekblad "Brussel Deze Week" een uitnodiging, gericht aan de Nederlandstalige Brusselse dichters, om mee te werken aan een tweede editie van de reeks "Vers uit Brussel", uitgegeven door Kurt Deswert en Herman Mennekens van het Willemsfonds. Ik was meteen enthousiast en stuurde enkele recente gedichten door. Uiteindelijk werden er 5 teksten van mijn hand geselecteerd voor de bundel, die "Een kwestie van splinters" als titel kreeg en verscheen op 10 oktober 2013. Na mijn interactieve lezing "Alena, de context" in Dilbeek, werd ik door de vereniging "Markant" uitgenodigd om hun nieuwjaarsreceptie 2013 op te luisteren met een voordracht van mijn herziene legende van Alena van Dilbeek. Het gebeuren vond plaats op vrijdagavond 18 januari 2013 om 19u in het Kasteel La Motte te Sint-Ulriks-Kapelle (Dilbeek). Er waren een 30-tal "katholieke senioren" aanwezig. Een beetje tot mijn eigen verbazing vonden zij het heel leuk, enkelen kochten zelfs meteen het boek en tijdens de receptie had ik met sommigen nog een gezellige babbel. Op zaterdagavond 3 november 2012 gaf ik in kunstkroeg "den TAT" te Dilbeek een interactieve lezing over de legende van de heilige Sint-Alena, op basis van al mijn opzoekingswerk ter voorbereiding van mijn versie van de legende, uitgegeven bij Bola Editions (2012). Ik plaatste de legende in zijn historische, religieuze, artistieke en taalkundige context om ze beter te kunnen begrijpen en waarderen. Ik maakte een Powerpoint presentatie van maar liefst 100 slides met vele illustraties, die in zijn ongelimiteerde vorm ruim 2 uur duurde. Het was de bedoeling om aan de hand van mijn eigen interpretaties en conclusies, een dialoog op gang te brengen met het talrijk opgekomen publiek. Dat lukte verrassend goed, niet in het minst door de aanwezigheid van enkele experts ter zake.
In de plaatselijke pers genoot de publicatie van mijn "Alena van Dilbeek" behoorlijk wat aandacht. Logisch, gezien het thema van de lokale heilige Sint-Alena. Naast een volledige bladzijde in "Brussel Deze Week" waren er artikels in "De Streekkrant" en "Goeiendag". Mijn vriend-journalist Freddy Kempeneer uit Lennik plaatste een bericht op www.persinfo.org. Het boekje "Alena van Dilbeek" lag enkele weken in de etalage van De Standaard Boekhandel in de Verheydenstraat te Dilbeek. In goed gezelschap trouwens. Er werden ruim 20 exemplaren verkocht. Mijn "Alena van Dilbeek" lokte spontaan veel positieve reacties uit bij de lezers. Enkele voorbeelden: "Als dichter sluit de auteur met dit werkje aan bij de groep van schrijvers die een correctie aanbrengen aan een erfgoed dat we allemaal meedragen zonder verder nadenken. Veel dingen van vroeger, of het nu kunstwerken zijn of niet, dienen dringend afgepoetst, zoals ook vele meningen die opgedrongen werden en nog als zaligmakend aanvaard, opnieuw bekeken moeten worden. Daar dienen ook dichters voor, om het waardevolle van vroeger op zijn echtheid en waarheid te analyseren en op een kunstzinnige manier te wijzen waar de mensheid zich heeft vergist of nog dreigt te vergissen. Laten we 'Alena van Dilbeek' als een kleinood koesteren." (Roger Arteel, theaterrecensent) "Vancloosters 'vertelling met de leidraad van de geschiedenis' leest moeiteloos. Op de een of andere manier heb ik de indruk dat deze dikke 60 bladzijden, eventueel in combinatie met nog een andere legende, de basis zouden kunnen vormen voor verdere uit- en verwerking (als hoorspel, eenakter, strip, wagenspel etc.)" (Jacob Baert, kunstenaar en kunstcriticus in "Ambrozijn") "Mooi verhaal, mooi verteld, mooi getekend, proficiat!" (Kristien Bonneure, VRT-radiojournalist) "De legende van Alena van Dilbeek is een parel van een liefdesgeschiedenis die dertienhonderd jaar na haar ontstaan nog altijd aan de ribben blijft hangen. Meesterlijk goed, superieur, vind ik het slot van de legende." (Johan Bovyn, dichter) "Ook de taal en de versvorm vind ik effenaf prachtig en meeslepend. Het leest als een sneltrein en nodigt uit om het verhaal daarna nog eens rustig opnieuw ter hand te nemen en na te genieten." (Jakob Debruyne, pastor Sint-Denyskerk Vorst) "Toen ik begon te lezen, was er zeker iets dat mij charmeerde. Het episch gedicht is voor mij begin van toneel. Dat is dus een vertelvorm die aanspreekt. Dit verhaal leest vlot, in een ruk ben je er door." (Rudi De Smet, dichter en singer-songwriter) "Erg mooi, knappe hervertelling, een pageturner met cliffhangers zelfs, leuke en sterke taal, verrassend slot, bravo." (Lucas Vanclooster, VRT-radiojournalist) "De combinatie tussen het verhalende en het poëtische vind ik bijzonder interessant. Het is een vorm die een beetje lijkt weggeëbd uit ons Nederlands taalgebied, maar die echt aan nieuw leven toe is!" (Maud Vanhauwaert, dichter en performer) "Persoonlijk hou ik meer van aparte gedichten dan van een prozaïsch-poëtische aaneenschakeling van een hertaalde legende. Maar de historisch-religieus goed onderbouwde Alena heeft me zeker weten te bekoren, vooral omwille van de creativiteit en het taalspel waarmee je haar in een uitdagend hedendaags kleedje stak." (Marleen Van Nijverseel, dichter) |
Alain Roger Kofi Vancloosterdichter & performer Categories |